Alles wat je moet weten over transactieverwerking

Het aantal elektronische verrichtingen neemt elk jaar aanzienlijk toe. Axepta BNP Paribas noteerde in in de eerste helft van 2022 een stijging van bijna 35% van het aantal transacties ten opzichte van het jaar voordien. Deze opmars valt te verklaren door de voordelen die elektronische betalingen bieden: ze zijn makkelijk, snel, veilig en financieel voordeliger dan cash geld.

Maar wat gebeurt er eigenlijk tijdens een kaartbetaling en welke spelers zijn daarbij betrokken? Omdat het belangrijk is te weten tot wie je je best richt ingeval van vragen, bespreken we hieronder op inzichtelijke wijze wat er gebeurt achter de schermen van een betaling.

Wie is wie?

We beginnen bij de identificatie van de verschillende spelers en maken hierbij het onderscheid tussen 6 partijen:

  • De handelaar is een makkie, dat ben jij.
  • De kaarthouder is gewoon je klant.
  • De betaaloplossingsleverancier is een instantie zoals Axepta BNP Paribas die het aanvaarden van elektronische betalingen mogelijk maakt door betaaloplossingen zoals terminals aan te bieden.
  • De acquirer is een bank of financiële instelling zoals Axepta BNP Paribas die ervoor zorgt dat handelaars betalingen met debet- en kredietkaarten kunnen aanvaarden.
  • De issuer is ook een bank of financiële instelling die debet- en kredietkaarten verstrekt aan klanten.
  • Betaalkaartschema’s zijn bijvoorbeeld Bancontact, Visa en Mastercard die het achterliggend transactienetwerk beheren. Zij zien erop toe dat de regels en normen omtrent kaartbetalingen worden nageleefd en verlenen licenties aan acquirers om betalingen te kunnen verwerken. Zo beschikt Axepta BNP Paribas over licenties voor alle bovengenoemde aanbieders van betaalkaartschema’s.

Wie doet wat?

Nu de partijen gekend zijn, kunnen we ingaan op het proces zelf.

Je klant wandelt je zaak binnen en wil iets aankopen. Op het moment dat hij of zij de elektronische betaling uitvoert, wordt er in een oogwenk allerlei informatie uitgewisseld tussen je betaalterminal en de verschillende bovenvermelde partijen. Zo wordt er nagegaan of er voldoende geld op de rekening van de kaarthouder staat, of de kaart geldig is en niet geblokkeerd, of de PIN-code correct is, of de optie ‘contactloos betalen’ is ingesteld, of de verbinding beveiligd is, enz. Als alles in orde is, dan keurt de issuer van je klant de transactie goed en laat je acquirer de transactie op je betaalterminal doorgaan.

De rol van Axepta BNP Paribas

In de meeste gevallen doen klanten beroep op Axepta BNP Paribas voor zowel het aanleveren van een betaaloplossing als voor het verwerken van hun transacties (ook wel “acquiring” genoemd). Zij rekenen dus op ons voor hun betaalterminal en de acquiring. Dat heeft als voordeel dat ze éénzelfde aanspreekpunt hebben bij vragen en dat er snel kan worden geschakeld. Doordat we alles van A tot Z regelen en je zaak kennen, hebben we een beter beeld op het totaalplaatje en kunnen we op elk moment met jou nagaan of alles goed zit.

Daartegenover beschikken sommige klanten reeds over een betaalterminal bij een andere leverancier en verzorgen wij bijgevolg enkel de acquiring. Deze gedeelde verantwoordelijkheid tussen Axepta BNP Paribas als acquirer en de betaaloplossingsleverancier maakt het soms minder vanzelfsprekend te weten bij wie je terechtkan indien nodig. Daarom zetten we alles even op een rijtje.

Praktische tips voor een optimale bijstand

Voor vragen over de transacties zelf (overzicht en informatie, uitbetaling op je rekening, terugbetaling van een klant,…) of over de set-up van je acquiringcontract (toegepaste commissies, wijziging van je bankrekeninggegevens, toevoeging van kaartschema’s,…) kan je bij je acquirer terecht.

Is er daarentegen iets aan de hand met je betaalterminal (weigering van betalingen, problemen met de batterij of andere error codes), dan contacteer je best je betaaloplossingsleverancier. In sommige gevallen kan er een probleem zijn met je betaalterminal die gerelateerd is aan de transactieverwerking. In voorkomend geval zal je betaaloplossingsleverancier je vragen om contact op te nemen met je acquirer.

Vragen over je factuur kunnen zowel aan je acquirer als aan je betaaloplossingsleverancier worden gericht, afhankelijk van wie de factuur in kwestie uitgeeft. Kijk dus best even na welke leverancier op je (voorgaande) facturen wordt vermeld.

Wil je graag een all-in betaaloplossing bij éénzelfde partner?