In gesprek met logistiek medewerker Sébastien
Vandaag ontmoeten wij logistiek medewerker Sébastien, ofwel onze eigen superheld de Terminalman. Hij neemt ons mee op pad in het distributiecentrum van Axepta BNP Paribas te Waterloo en bespreekt onder andere de verschillende stappen die de bestelling van een betaalterminal tot de levering bij klanten doorloopt.
Zonder logistiek ligt alles stil
Het belang van logistiek is heel duidelijk: zonder hen komen de betaalterminals niet tot bij onze klanten. Ook de omvang en complexiteit van de job kunnen met een aantal kerncijfers vrijwel eenvoudig worden geschetst. De logistieke afdeling van Axepta BNP Paribas is verantwoordelijk voor het verwerken en opslaan van ongeveer 8570 betaalterminals en 5500 opladers en het verzenden van gemiddeld 530 betaalterminals naar klanten per maand. Zij zijn dus beslist een onmisbare schakel in onze organisatie.
Bij de plaatsing van een bestelling komt er een heel logistiek proces op gang waarvoor heel wat planning en organisatie vereist is. Sébastien is al 3 jaar werkzaam in de logistieke afdeling van Axepta BNP Paribas. “Wij proberen onze betaalterminals zo snel mogelijk bij de klant af te leveren. Dat loopt nagenoeg altijd gesmeerd. Onze betaalterminals worden in meer dan 95% van de gevallen binnen de 48u na aanvraag in ons systeem door onze klanten ontvangen. Onze gemiddelde levertermijn is zelfs 15u, wat ver binnen de gestelde tijd van 10 werkdagen ligt.”
Van voorbereiding tot ontvangst
Van zodra een bestelling binnenkomt, maakt logistiek de betaalterminal klaar. Deze voorbereiding houdt een reeks programmaties in die de gebruiksvriendelijkheid van het toestel tot een maximum brengt, zodat de klant bij ontvangst enkel en alleen nog de stekker in het stopcontact moet steken. Na het uittesten van de terminal neemt logistiek contact op met de klant om samen zijn of haar contactgegevens, zoals het leveringsadres, te verifiëren. Zodra deze extra controlestap is uitgevoerd, wordt de betaalterminal aan de koerierdienst bezorgd.
“Het gehele distributieproces kan dan wel op een tamelijk makkelijke manier worden uitgelicht, elke stap wordt van begin tot einde door mensen verricht”, benadrukt Sébastien. “Het gaat soms over kleine handelingen die echter grote bekommernissen kunnen veroorzaken. Logistiek moet continu soepel blijven draaien. En dat is ook het geval bij Axepta BNP Paribas, dankzij de toepassing van doeltreffende werkprocessen die voortkomen uit de jarenlange ervaring. Zo kunnen we ondanks een voorraad van gemiddeld 10.000 betaalterminals en minstens evenveel accessoires zoals papierrollen elk toestel perfect traceren.”
Een veelzijdige droomjob
Logistiek bij Axepta BNP Paribas is meer dan louter voorraadbeheer en het verzendklaar maken van de betaalterminals. Klanten kunnen ook op Sébastien rekenen voor installaties en reparaties aan huis, doordeweeks en in het weekend. “Ik hou van afwisselend werk en zit dus in de logistiek als gebeiteld”, vertelt Sébastien. “Ik werk zowel in het distributiecentrum te Waterloo als op de baan, een combinatie waar ik volledig mijn draai in vind.”
Logistiek werk is bovendien nuttig werk. Zo biedt Sébastien technische ondersteuning aan de collega’s van de klantendienst en rechtstreeks aan klanten per telefoon of op verplaatsing. “Het belangrijkste voor ons is de klant tevredenstellen, maar vooral ook houden”, geeft Sébastien aan. “De klant met een brede glimlach verlaten, dat is goud waard. Op zo’n momenten voel je je soms als een collega van superman of spiderman, de terminalman om het zo te zeggen.”
Wil jij graag meer weten over onze betaaloplossingen?