De ultieme wegwijzer naar de beste betaaloplossing voor startende ondernemers
De knoop is doorgehakt! Je staat op het punt jouw professionele droom te realiseren: je eigen zaak runnen. Proficiat! Daar komt heel wat geregel bij kijken. De meeste zaken kan je wellicht inmiddels afvinken, maar heb je ook aan een betaaloplossing gedacht?
Als starter wil je efficiënt en snel betaald worden. Je hebt nog geen omzet gedraaid en wil dus liefst geen hoge investeringskosten betalen. Maar hoe maak je nu een doordachte keuze voor je zaak uit een ruime aanbod aan betaalmogelijkheden? Wij maken je hier wegwijs.
Een betaalterminal of een smartphone app?
Bied je graag een veelvoud van betaalmethodes aan je klanten? Dan kies je best voor een betaalterminal. Onze terminals aanvaarden alle soorten kaarten: debet- en kredietkaarten, maaltijdcheques, ecocheques, enz. Hoe ruimer het aanbod aan betaalmogelijkheden voor je klanten, hoe meer kans op winst.
Je kan ook kiezen voor een smartphone app zoals Payconiq, waarmee klanten kunnen betalen zonder bankkaart via een QR-code. Hiervoor dienen zij de app wel eerst te downloaden.
Een vaste, mobiele of kassagekoppelde terminal?
De keuze voor een bepaald type terminal wordt hoofzakelijk bepaald door de sector waarin je zaak actief is en de manier waarop je de terminal gebruikt. Voor winkels met een toonbank is een vaste betaalterminal passend. Beheer je daarentegen een horecazaak, taxibedrijf of koerierdienst? Dan heb je een mobiele terminal nodig die je kan verbinden met wifi of GPRS, een absolute must voor op verplaatsing. Als je dan weer in de retailomgeving werkt, dan gebruik je best een kassagekoppelde terminal.
Huren of kopen?
In een opstartfase kiezen beginners vaak voor de huur van een terminal, vanwege de lagere kostprijs. Het onderhoud is bij een huurcontract bovendien inbegrepen, wat de kosten nog verder inperkt en wat de continuïteit van je inkomstenbron waarborgt. Zo kan een defect toestel binnen de 24 werkuren worden vervangen door een nieuwe terminal. Op die manier loop je geen enkele verkoop mis. Draait de onderneming goed en heb je bij de uitbreiding van werkkracht of activiteiten nood aan een ander terminaltype? Geen probleem. Als de behoeften van je zaak na verloop van tijd wijzigen, kan je met een huurcontract bij ons makkelijk en snel van terminalmodel veranderen.
Maar ook de aankoop van een terminal heeft veel voordelen. Zo komt het goedkoper uit op langere termijn. Doorheen het jaar lopen er bovendien regelmatig interessante aanbiedingen bij ons die de kostprijs aardig drukken. Ook is het onderhoud gedurende het eerste jaar volledig gratis. Verder geniet je bij de aankoop van een terminal van een investeringsaftrek van 13,5%, een voordelige fiscale regeling waardoor je minder belasting moet betalen.
Welk type contract?
Bij Axepta BNP Paribas kan je kiezen uit drie contractformules: Flex, Classic en All-In-One Grow.
Bedraagt de gemiddelde waarde van je winkelmand minder dan 20 euro en verwacht je hoofdzakelijk betalingen met debetkaarten, dan kies je best voor een Flex-formule. Hierbij kan je voor slechts 19 euro per maand een terminal naar keuze huren (onderhoudscontract inbegrepen) met toepassing van een vaste transactiekost die bij je zaak past. Er worden geen toeslagen aangerekend, zodat je onbezorgd kan genieten van een hopelijk onuitputtelijke geldinstroom.
Is je zaak in een stad gelegen of wordt er veel met kredietkaarten betaald? Dan kan je met de Classic-formule een betaalterminal naar keuze huren of aankopen en zijn de transactiekosten volledig op maat van je verkoopactiviteiten, aangepast per type kaart en per transactiebedrag.
Weet je graag heel precies op voorhand wat je betaalt? Dan is All-In-One Grow wat je nodig hebt. Voor een vaste maandelijkse kost krijg je een bepaald volume aan transacties inbegrepen, evenals de huur van een betaalterminal naar keuze. Een alles-in-één oplossing dus die interessant is voor zowel debet- als kredietkaarten.
Hoewel bepaalde keuzes herhaaldelijk terugkomen bij starters, is elke situatie anders. Zo kan een dokterspraktijk zowel met een vaste als een mobiele terminal goed bediend zijn. Dat hangt van afwisselende betaalspecificaties af: gebeurt de betaling aan de receptie in de praktijk of bij de patiënt thuis ingeval van huisbezoeken? Om je zo goed mogelijk te begeleiden en advies op maat van je zaak uit te werken, kan je steeds contact met ons opnemen.
Ben je nog aan het twijfelen om de stap als startende ondernemer te zetten? Neem dan zeker contact op met de startersadviseurs van BNP Paribas Fortis. Zij kunnen jou op weg helpen met flink wat tips.