Handige tips om de status van je transactie te controleren

Met een betaalterminal surf je mee op de trend van elektronische betalingen. Van veiligheid tot een hogere omzet: aan zo’n toestel hangen voordelen voor jou als ondernemer. Maar wel op één voorwaarde: dat je transacties succesvol zijn. Hoe weet je zeker dat de bank het geld naar je rekening stort? Onze tips helpen je op weg.

Dit jaar vroeg het Belgian Financial Forum aan respondenten hoe ze de week voordien betaald hadden. 66% deed dat met een bankkaart in een terminal, 55% contactloos. Amper 17% gaf de voorkeur aan cash betalingen. De cijfers liegen er niet om: elektronische betalingen zijn uitgegroeid tot het favoriete betaalmiddel in België.

Om aan die trend tegemoet te komen, moeten ondernemingen zoals de jouwe minstens een elektronisch betaalsysteem aanbieden. Die regel geldt sinds 1 juli 2022 (bron: Febelfin).

Zo’n betaalterminal heeft verschillende voordelen voor jou als ondernemer (bron: FOD Economie). Zo is het makkelijker, sneller en veiliger dan cash betalingen. En ook: het verlicht je administratieve werklast en vereenvoudigt je boekhouding. Bovendien heb je kans op een hogere omzet, want met een bankkaart geven klanten gemiddeld meer uit.

Tips om je transactiestatus te checken

Hoe weet je 100% zeker dat een transactie gelukt is? Door de signalen van je Ingenico-terminal in de gaten te houden en rapporten te bekijken:

1. Hou de kaart boven de terminal of in de kaartlezer tot je drie pieptonen hoort. Daaraan herken je een succesvolle transactie. Eén lange piep wijst erop dat de betaling niet is doorgegaan.  

2. Na een geslaagde transactie print je terminal een ticket met de boodschap ‘GOEDGEKEURD of GEANNULEERD’, het bedrag en type transactie, bijvoorbeeld een debet of kredietkaart.

4. Open myPortal, het online portaal van Axepta BNP Paribas, en selecteer ‘transacties’. Als je de lijst filtert op ‘status’ krijg je een overzicht van transacties die in verwerking, geweigerd of uitbetaald zijn. Belangrijk: de transacties die je vandaag ontvangt, zie je morgen pas in de tool.

Mogelijke oorzaken van een geweigerde transactie

Een geweigerde verrichting duidt op een probleem in de transactieverwerking. In grote lijnen ziet die flow er zo uit:

Stap 1: Zodra je klant de kaart in de kaartlezer schuift of boven de terminal houdt, contacteert je toestel de acquirer of transactieverwerker. Dankzij die bank of financiële instelling kun je betalingen met debet- en kredietkaarten aanvaarden. In jouw geval is de acquirer Axepta BNP Paribas.

Stap 2: De acquirer spreekt het betaalkaartschema aan dat het transactienetwerk beheert, zoals Bancontact, Visa of Mastercard. Zo’n kaartschema controleert of alles volgens de regels verloopt en geeft licenties aan de acquirer, zodat die betalingen kan verwerken.

Stap 3: Het kaartschema neemt contact op met de issuer van de kaart. Die bank of financiële instelling levert debet- of kredietkaarten af aan klanten. Zodra de issuer de verrichting goedkeurt, laat de acquirer de transactie op je betaalterminal doorgaan.

Je ziet: op het moment dat je klant elektronisch betaalt, wisselt je terminal informatie uit met andere partijen. Omdat er zo veel criteria zijn, kan er al eens iets misgaan. Denk aan: 

  • Een foute pincode
  • Een kaart die vervallen of geblokkeerd is
  • Een kredietkaart die je terminal niet aanvaardt
  • Onvoldoende saldo op de rekening van je klant
  • Technische problemen door wifi- of netwerkproblemen

Hulp nodig?

Heb je vragen over het gebruik of de technische functies van je terminal? Of ben je op zoek naar administratieve ondersteuning, bijvoorbeeld voor de acceptatie van kaartbetalingen? Onze klantendienst voor je klaar. Je kunt bellen naar +32 (0)2 828 06 06 of mailen naar support@axepta.be.

Voor technische ondersteuning
Maandag tot vrijdag 8 tot 22 uur
Zaterdag: 9 tot 18 uur
Zon- en feestdagen: 10 tot 16 uur

Voor administratieve ondersteuning
Maandag tot vrijdag: 9 tot 17 uur

Wanneer je contact opneemt, verwijs dan naar de ID van je terminal (TID). Die vind je in myPortal onder ‘terminal’.

Meer weten over veilige kaartbetalingen? In onze gratis welkomstgids ontdek je er alles over.